Webmoose tipsar om sätt du kan göra din webbsida lönsam på, bland annat genom att låta dina befintliga kunder bekräfta hur bra du är – låt någon annan säga hur bra du är

Är din webbsida lönsam?

Konkurrensen är hård och många sidor slås om kundernas uppmärksamhet, så det gäller att verkligen synas och sticka ut, att fånga intresset hos besökaren och hålla dem kvar. Var tydlig i ditt budskap, ha lättillgängliga call to actions och underskatta inte designens påverkan på besökarna.

AV SESSAN SJÖHOLM
Första intrycket. Hemsidan är idag nästan utan undantag ditt första möte med nya potentiella kunder. Det är här de snabbt ska få svar på sina frågor, lockas av dina produkter och fatta ett beslut om hur de ska gå vidare. Det är ganska viktiga saker som står på spel i varje möte. Det är dessutom kundmöten där du personligen inte närvarar. Precis som i verkligheten är första intrycket allt (nästan). Om inte besökaren gillar vad den ser, förstår budskapet eller känner sig viktig så sjunker intresset direkt.

Hur gör du idag när du säkerställer att kundens intryck av dig och din verksamhet på nätet är korrekt? Är du lika mån om intrycket du ger på webben som det du ger i verkliga livet. Hur går du klädd när du ska på kundmöte? Du går nog inte dit i gamla, omoderna kläder utan försöker klä dig fräsch och snyggt för att ge bästa möjliga intryck. Berättar du om 7 år gamla projekt, produkter och uppdrag eller visar du hellre upp de senaste?

Exakt samma sak gäller så klart din websida och det du visar upp där. En omodernt designad och föråldrad webbsida men gamla och inaktuella projekt och nyheter sänker direkt förtroendet hos dina besökarna och de kommer förmodligen inte klicka sig vidare för att läsa om hur bra ni egentligen är. De är redan på väg till din konkurrents sida. Design och funktionsmässigt håller en sida i genomsnitt i 3-4 år beroende på hur mycket man jobbar med och uppdaterar den under tiden. Och ja! Det syns att en sida är gammal.

Lägg lite tid på att uppdatera dina bilder och texter, se till att det är nya och aktuella projekt och produkter. Plocka bort alla tomtar i januari och alla ägg efter påsk. Visa kunderna att du är uppdaterad och aktuell.

Lär känna dina besökare. Hur ser din typiska webbsidebesökare ut? Vilken tid besöker de webbsidan och varit befinner de sig? Är det från mobilen eller från en dator och är det de som sedan blir faktiska kunder? Genom att lära känna besökarna på din webbsida har du mycket att vinna. Du kan lära dig vilka tider vissa produkter säljer, vilka nyheter som delas och läses mest samt på vilka plattformar dina besökare finns. All denna information kan du sen använda dig av för att förbättra och förenkla dina budskap så att de snabbare når kunderna och därigenom korta ner vägen till avslut. Genom att installera och använda Google analytics på din webbsida kan du få fram all denna information.

Google analytics är gratis och ger dig tillgång till en väldig massa uppgifter som du kan använda för att anpassa din webbplats efter dina olika besökare. Du kan tex se hur de hittat till din sida, om det är via sociala kanaler, google sökning eller via någon annan sida som länkar till dig. Du kan se sökord som använts och använda dig av dessa i ditt eget SEO arbete. Du kan se ålder, ort de befinner sig på och massa annat. Testa om du inte redan gjort det! Det kommer att öppnas nya världar.

Call to action. En call to action är en uppmaning till besökaren att agera. Det kan vara en ”köp nu”-knapp, ”kontakta mig för gratis konsultation”, ”prenumerarea på vårt nyhetsbrev” eller liknande. Det är helt enkelt det du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Det första steget du måste göra är att sätta upp vilka mål ni har med just er webbsida. Ska sidan informera, leda till ett direkt köp, samla in epostadresser, få kunden at boka en tid etc. Utifrån det kan ni anpassa ert innehål och forma era ”call to actions” så att det blir tydligt även för kunden vad den ska göra när den kommer in på sidan – och säkerställa att han eller hon gör det. Webbplatsens olika undersidor kan sen ha olika call to actions – på supportsidan kan det vara att starta en chatt-session, på en anna sida är det att boka ett möte, på en tredje kanske att beställa ert informationsmaterial.

Är det tydligt för kunden vad den ska göra när den kommer in på sidan?
– Se över dina call to actions.
Innehållet. Det kan låta enkelt och självklart att innehållet på sidan är viktigt, men det är långt ifrån alla som tänker på hur besökaren uppfattar innehållet. Det är lätt att hamna i ett ”inifrån och ut”- tänkande när man befinner sig mitt i sin verksamhet, dvs man fokuserar på allt det man vill säga om sig själv istället för att vända på det – vad behöver kunden veta för att välja oss? Texttunga sidor är svåra att ta till sig, så ha för vana att korta ner och skala bort i texterna som ska ligga på webbsidan, det ska vara lättläst och lätttillgängligt och svara på kundens fråga – är detta rätt leverantör för mig? Komplettera texterna med snygga professionella bilder och filmer. En annat stakrt sätt att få ut dina budksap är att låta dina befintliga kunder berätta hur bra du är. Undersökningar visar att det andra säger om dig har större påverkan på mottagaren än om du säger det själv. Genom att samla in och lyfta fram citat från dina nöjda kunder blir det lättare för besökaren att ta till sig det. Dessutom ger du dina kunder utrymme att synas på din sida vilket ofta är uppskattat av dem.

Lycka till med ditt fortsatta arbetet med att göra din webbsida lönsam! Ta med dig att er hemsida är ett fortgående projekt som aldrig ska bli ”färdigt”. Löpande uppdateringar av text och bild håller sidan vid liv längre.

Fler läsvärda artiklar från Happy Moose

Är din webbsida lönsam? Skapa en sida du tjänar pengar på

Konkurrensen är hård och många sidor slås om kundernas uppmärksamhet, så det gäller att verkligen synas och sticka ut, att fånga intresset hos besökaren ...

Så når du dina kunder på webben – Vi delar med oss av sina 9 bästa tips

Vi driver själv företag och vi vet mer än väl hur svårt det är att nå  ut och framför allt hur svårt det är att få in nya kunder. Konkurrensen är idag brutal ...

Tips kring grafisk design
och företagsprofilering
när du ska starta eget

Vi har hjälpt både oss själva och hundratals uppdragsgivare till framgång genom åren. Framför allt har vi sett resultat av vårt arbete …

En lönsammare närvaro på webben

Happy Moose erbjuder professionella websidor byggda i Wordpress med design och användarvänlighet i fokus. Vi designar och bygger din nya webbsida till ett fast pris – du plockar helt enkelt bort de funktioner du inte vill ha och landar som lägsta pris på 12 700kr. Vi har också designpaket för dig som vill ha en profesionell grafisk profil vid sidan av din webbsida. Vi tillhandahåller även hosting och support som tillval.

Besök oss på www.happymoose.se och se hur vi kan hjälpa dig till en lönsammare närvaro på webben.

En lönsammare närvaro på webben

Happy Moose erbjuder professionella websidor byggda i Wordpress med design och användarvänlighet i fokus. Vi designar och bygger din nya webbsida till ett fast pris – du plockar helt enkelt bort de funktioner du inte vill ha och landar som lägsta pris på 12 700kr. Vi har också designpaket för dig som vill ha en profesionell grafisk profil vid sidan av din webbsida. Vi tillhandahåller även hosting och support som tillval.

Besök oss på www.happymoose.se och se hur vi kan hjälpa dig till en lönsammare närvaro på webben.