Webmoose tipsar om hur du på 9 olika sätt få fler kunder som besöker din webbsida. Bland annat genom att se över din webbsida, planera din annonsering och genom att jobba med sociala medier.

Så når du dina kunder på webben – Webmoose delar med sig av sina 9 bästa tips

Vi driver själv företag och vi vet mer än väl hur svårt det är att nå  ut och framför allt hur svårt det är att få in nya kunder. Konkurrensen är idag brutal på webben och du ska slåss med, i bästa fall, en handfull andra företag som erbjuder mer eller mindre samma sak.

AV NICLAS SCHÜLER

Hur börjar man då? Som leverantör av webbsidor i snart 15 år har vi lärt oss både ett och annat; webben förändras ständigt och har genomgått radikala skiften sedan början av seklet. Vi väljer här att dela upp en framgångsrik webbsida i två delar.

Den första och viktigaste biten är så klart webbsidan i sig själv. Sidan måste uppfylla vissa krav från start för att hjälpa dig att hålla kvar kunden på sidan och få kunden att välja dig som sin nya leverantör.

Klä dig i rätt kostym. Din grafiska profil är lika viktig på webben som någon annanstans. Den grafiska profilen innefattar allt från din logotyp till vilka typsnitt du använder och vilka färgkoder du valt. Jobbar du med enbart svartvita bilder eller använder du bara en typ av illustrationer? Då är det detta som betraktaren förknippar med dig och det är det som skapar din profil. Lite som en kostym när du går på möte kan man säga. Utstrålar din grafiska profil på nätet det du vill att dina kunder ska tycka om dig och din produkt? Kika på hur dina konkurrenter profiler sig och se vad du kan göra bättre.

Responsivitet. Fungerar din webbsida på en mobiltelefon? Då menar vi inte om den syns utan om den formaterar om sig så att du slipper knipa och zooma på telefonen. Detta kan låta självklart men har du tänkt på hur många webbsidor det är där du inte kan klicka på telefonnumret för att ringa!? Fungerar din sida inte optimalt på mobilen är detta något du bör tänka över omgående. Fler personer når idag din sida på mobilen än via en dator enligt statistiken. Om din sida inte är optimerad för mobiltelefoner riskerar du att tappa besökare som vänder i dörren och dessutom riskerar du att tappa placeringar på Google då Google ger extra poäng till mobilanpassade sidor. Vi i branschen har länge pratat om Mobile First, dvs att vi designar upplevelsen för mobilen i första hand och datorn i andra hand.

Call-to-action – Säg åt kunden vad den ska göra! Vad ska besökaren göra när han eller hon kommer in på din sida? Det låter kanske som en dum fråga men med ett tydligt call-to-action i form av en knapp eller ett tydligt budskap som kräver besökarens uppmärksamhet ökar du chanserna till nya affärer. En stor grön knapp med klicka här för att få veta mer eller en kort säljande text med en tydlig länk kan göra trixet.

Konkurrensen är idag brutal på webben och du ska slåss med i bästa fall en handfull andra företag som erbjuder samma sak.

Bjud på information. Var inte snål med dina kunskaper … erbjud dina besökare något utan att sälja till dem. Är dina besökare nöjda med informationen så ökar ditt förtroendekapital och vem vet – en dag kanske de blir kunder av egen fri vilja. Se till att informationen faktiskt har ett värde och att den är gratis och får spridning.

Men! Det kvittar hur bra, snygg, säljande och unik sida du har om inte dina potentiella kunder vet att den finns eller helt enkelt inte hittar till den. Den andra biten handlar således om hur du får kunderna att hitta din fantastiska sida.

Siffran 44.64%. Detta är dagsfärsk siffra som är mycket viktig när det gäller sökresultat. Det är Ignite Visibility som gjort en studie (2017) som visar att 44,64% av de som söker på Google klickar på det översta resultatet. Kommer du på andra plats är det 28,92% som klickar och efter det rasar det i snabbt tempo. Så att synas på sidan 2 på Google är egentligen inget alternativ. Hur når man då den eftertraktade förstaplatsen på Google?

Sökordsoptimering eller SEO. För det första så gäller det ju att synas och rankas högt på rätt sökord. Om ingen söker på ordet eller frasen du valt är det ju synnerligen bortkastad tid. Det finns fantastiska verktyg som är gratis på nätet som analyserar vilka sökord eller fraser som används och då kan du också utläsa hur hög konkurrensen är på dessa ord. Ett tips är att kika på felstavningar – vissa ord stavas ofta fel, men ingen optimerar en sida med dessa ord i fokus. Säljer du Blu-Ray-skivor kan det vara en idé att optimera sidan på felstavade ord som ”Blueray” eller ”Blue-Ray”.

AdWords / Display-annonser. Är konkurrensen för hög och oövervinnlig på Google går det att köpa sig till en hög placering med AdWords. Där är du med i en budgivning och betalar helt krasst per klick. Ju hårdare konkurrens, desto dyrare blir varje klick. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun så att varje klick blir relevant. Säljer du leksaker ska du till exempel låta bli att google-annonsera på frasen ”bilar”, då det dels blir dyrt men också kommer att leda till en massa klick som inte ger några affärer. Välj istället något som är typiskt för er – ort eller ett varumärke eller liknande. Google erbjuder också det som kallas ”display-annonser”. Du har säkert sett dem när du läser nyheter eller när du är inne på en blogg eller annat sida på nätet,  små annonser som innehåller en enkel bild eller en logo. De finns på sidor som godkänt att Display-annonser får visas där och leder till vald sida vid klick.

Man kan rikta sina annonser till sin målgrupp och detta avgör så klart av syftet med annonserna och hur mycket pengar du vill lägga på det. Diplay annonser är ett perfekt komplement till de traditionella AdWordsen då dessa mer bygger varumärket.

Sociala medier. Har du en stark närvaro på sociala medier kan det vara en bra plattform att nå kunder. Att annonsera på sociala medier har blivit ett smart sätt att skapa en större följarskara eller helt enkelt ett sätt att få in fler besökare på din webbsida. På sociala medier kan du oftast nå väldigt specifika grupper, både geografiskt, åldersmässigt och baserat på intressen och yrken. Idag är 74% av befolkningen (enligt en analys i Dagens Analys 2017) i vårt avlånga land på Facebook. 53% är där dagligen. Det är en presumtivt ganska stor publik.

Podcasts. Idag växer fenomenet med podcasts lavinartat och det finns i princip en podd för alla intressen. 45% av svenskarna lyssnar på podcasts – så det finns kanske en tanke att låta en pod prata om din produkt eller tjänst? Framförallt om podcasten har samma publik som du har.

Fler läsvärda artiklar från Happy Moose

Är din webbsida lönsam? Skapa en sida du tjänar pengar på

Konkurrensen är hård och många sidor slås om kundernas uppmärksamhet, så det gäller att verkligen synas och sticka ut, att fånga intresset hos besökaren ...

Så når du dina kunder på webben – Vi delar med oss av sina 9 bästa tips

Vi driver själv företag och vi vet mer än väl hur svårt det är att nå  ut och framför allt hur svårt det är att få in nya kunder. Konkurrensen är idag brutal ...

Tips kring grafisk design
och företagsprofilering
när du ska starta eget

Vi har hjälpt både oss själva och hundratals uppdragsgivare till framgång genom åren. Framför allt har vi sett resultat av vårt arbete …

En lönsammare närvaro på webben

Happy Moose erbjuder professionella websidor byggda i Wordpress med design och användarvänlighet i fokus. Vi designar och bygger din nya webbsida till ett fast pris – du plockar helt enkelt bort de funktioner du inte vill ha och landar som lägsta pris på 12 700kr. Vi har också designpaket för dig som vill ha en profesionell grafisk profil vid sidan av din webbsida. Vi tillhandahåller även hosting och support som tillval.

Besök oss på www.happymoose.se och se hur vi kan hjälpa dig till en lönsammare närvaro på webben.

En lönsammare närvaro på webben

Happy Moose erbjuder professionella websidor byggda i Wordpress med design och användarvänlighet i fokus. Vi designar och bygger din nya webbsida till ett fast pris – du plockar helt enkelt bort de funktioner du inte vill ha och landar som lägsta pris på 12 700kr. Vi har också designpaket för dig som vill ha en profesionell grafisk profil vid sidan av din webbsida. Vi tillhandahåller även hosting och support som tillval.

Besök oss på www.happymoose.se och se hur vi kan hjälpa dig till en lönsammare närvaro på webben.